Kapcsolat


Mobil: +36-70/382-7289

E-mail: fitowavekft@gmail.com

Nyitva tartás

Bejelentkezés alapján!

Hétfő: 8.00 - 18.00
Kedd:  8.00 - 18.00
Szerda: 8.00 - 18.00
Csütörtök: 8.00-13.00
Péntek: 8.00 - 12.00

EGÉSZSÉGKÁRTYA ELFOGADÓHELY!

Amit a táplálkozásról és az emésztésről tudni érdemes: a szénhidrátok - 3. rész

2010.04.28.

Amit a táplálkozásról és az emésztésről tudni érdemes: a szénhidrátok - 3. rész

A szénhidrátokat a növények fotoszintézis útján építik fel, főleg szén és hidrogén atomokból. Innen ered az elnevezésük is. Az egy cukormolekulából álló egyszerű cukrok (szőlőcukor, gyümölcscukor), valamint a két molekulából álló összetett cukrok (répacukor, tejcukor) édes ízűek.

A több molekulából álló összetett poliszacharidok (keményítő) nem édesek. A növényi eredetű élelmiszerekben található élelmi rostok: cellulóz, pektin, stb. is összetett szénhidrátok. Az állati eredetű táplálékban található egyetlen szénhidrát: a glikogén is szőlőcukor molekulákból áll. A szénhidrátok táplálkozás élettani jelentősége, az energiahordozó szerepükön túlmenően a kötő és támasztószövetek felépítésében és a nyálkahártyák váladékának anyagaként állapítható meg.

Ez az emberi test legfontosabb energiaforrása. Sajnos rendkívül sokat fogyasztunk belőle, főleg répacukor formájában. Senki sem gondolja át, hogy egyetlen napon mennyi látens cukrot fogyaszt el különböző édességek, fagylaltok, jégkrémek, üdítő italok, sörök, teák, kávék, kompótok, lekvárok, stb. összetevőjeként. Külön kiemelendő közülük az üdítő ital. Mindegyik egy-egy energia (cukor) bomba! Ma már olyan mértékben bekerült a hétköznapok világába, hogy automatikusan használjuk. Sok olyan család van ma már, ahol a gyerekek nem is isznak mást! Nem is marad el a hatása: az allergia! Ezért nevezték el a cukrot „fehér halál"-nak. Üres kalória, csak energia - tápérték nélkül, akárcsak a ma kapható szinte összes fehér kenyér. Erről is szót kell ejteni, mert a cukros üdítők mellett a fehér kenyér a másik nagy veszélyforrás. Aki vissza tud emlékezni 20-25 évvel ezelőttre, az tudja, hogy mekkora volt egy 1 kg-os fehérkenyér, vagy az akkor még gyártott félbarna és barna kenyér. Fele akkora, mint ma és az íze nem is hasonlítható ezekhez a különböző adalékanyagokkal felfújt, állományjavítókkal, ízfokozókkal és tartósítószerrel kezelt kenyérhez. Nem jár sokkal jobban az sem, aki ún. „barna" kenyeret vásárol. Néhány tisztességes céget kivéve a fehérkenyér tésztájához malátát kevernek, a tetejére magokat hintenek és többszörös áron reformkenyérként eladják az egészséges táplálkozás nevében! Miért veszedelmes a fehér kenyér? Azért, mert nyálkaképző, nincs élettani szerepe, és mivel rosttartalma sincs, ezért nem segíti elő a bélperisztaltikát, önmagában székrekedés generáló tiszta energia! A hosszú távú szénhidrátfelesleg fogyasztás viszont biztos elhízáshoz és rajta keresztül rengeteg betegséghez vezet.

Fontos tudnivaló az, hogy a szénhidrátok felszívódás szempontjából nem egyformán viselkednek. Az édes ízűek szinte azonnal felszívódnak és bekerülnek a véráramba, ami heves inzulinrekaciót vált ki a szervezetből. A magas és az alacsony vércukorszint egyaránt stressz helyzetet teremt, ami idővel a mai kor egyik nagyon komoly népbetegségéhez a cukorbajhoz vezet. Az összetett szénhidrátok lassabban szívódnak fel, a szervezetnek van ideje a helyes hormonválaszt megadni az ingerre, így a szénhidrátok annak rendje-módja szerint hasznosulnak. Ilyen összetett szénhidrátok a teljes őrlésű gabonafélékből készült termékek. További komoly érv a fogyasztásuk mellett az, hogy tartalmazzák a gabonahéj részecskéit (korpa), amikben benne van az ember számára szükséges alapvető tápanyagok jelentős része! A finomított fehér lisztekből „csak" ez hiányzik!

vissza