Kapcsolat


Mobil: +36-70/382-7289

E-mail: fitowavekft@gmail.com

Nyitva tartás

Bejelentkezés alapján!

Hétfő: 8.00 - 18.00
Kedd:  8.00 - 18.00
Szerda: 8.00 - 18.00
Csütörtök: 8.00-13.00
Péntek: 8.00 - 12.00

EGÉSZSÉGKÁRTYA ELFOGADÓHELY!

Butejko-féle légzéstechnika

2012.09.11.

KONTROLL-SZÜNET Ez a légzéstechnika egyik alapeleme, ami nem más mint az az idő, amit akkor mérünk amikor normális kilélegzést követően beszüntetjük a levegővételt és megmérjük mennyi idõ múlva érezzük a légszomj első jelét. Ezt az időértéket írjuk le, majd folytassuk a lélegzést az orron keresztül lassú módon. A legtöbb asztmás embernél ez 10 - 20 másodperc nyugalmi állapotban. Van akinél még öt másodperc sincs, van akinél 40-nél is több.

MAXIMUM-SZÜNET Ez a másik légzéstechnikai alapelem. A személy normális kilégzés után beszünteti a lélegzést, ekkor felügyelet mellett visszatartja a levegővételt a maximum ideig és megméri ezt az idõt. Ezután ismét csak lassan és visszafogottan kell tovább lélegezni. A lassú, visszafogott lélegzés elsajátítása után ez az érték fokozatosan javulni fog a későbbiek során, bár az előbb említett kontroll-szünet az igazi mérvadó a sikerhez.

Mindig, tudatosan ügyelve erre, lassan és visszafogottan lélegezzünk. Annak eldöntésére hogy valaki ezt helyesen teszi-e helyezze a mutatóujját közvetlenül az orra alá és ha nem érzi a levegõ-áramlást akkor jól végzi.
Enyhébb és közepesen asztmás esetekben 2 - 4 alkalommal naponta végezzünk speciális légzés-gyakorlatokat az állandóan visszafogott légzés tetejére. Súlyosabb betegeknél naponta 3 - 5 alkalommal, késõbb persze javulásnál kevesebbszer. A legsúlyosabb eseteknél több hónapra is szükség lesz, de enyhe asztmánál akár 5 nap is meghozza a változást.
A speciális gyakorlatok 20 - 30 percig tartsanak, több légzésbeszüntetõ gyakorlattal és köztük 3 perces csökkentett légzési pihenőkkel. A csökkentett légzés azt jelenti, hogy kisebb levegőket veszünk és ritkábban, mint jólesne. Ezt csak nagyon ellazult, meditatív állapotban lehet végrehajtani.

Butejko professzor által javasolt speciális légzés gyakorlat a következõ:

lehetőleg étkezés előtt, nyugodt, meditatív állapotban végezve
1. Mérje meg a pulzusát 15 másodpercig, és szorozza be 4-el. (ideális 60 vagy kevesebb)
2. Kontroll-szünet
3. 3 perces csökkentett légzés
4. Maximum-szünet
5. 3 perces csökkentett légzés
6. Kontroll-szünet
7. 3 perces csökkentett légzés
8. Kontroll-szünet
9. 3 perces csökkentett légzés
10. Maximum-szünet
11. 3 perces csökkentett légzés
12. Kontroll-szünet
13. 3 perces csökkentett légzés
14. Pulzus-mérés

Aki ezt könnyűnek találja, az az illetõ nem csinálja jól, ez ugyanis rendkívüli akaraterőt igényel és nem könnyű.

Dr. Butejko szerint akinél a kontroll-szünet 15 másodperc, az az illetõ 4 ember számára is elegendő levegőt vesz. Akinél ez 30 másodperc, az 2 ember helyett lélegzik. A normális érték 1 perc körül volna. Lassan, idővel ez az érték egyre javulni fog a közérzettel együtt.
A gyermekeknél a gyakorlatokat felügyelet mellett játékosan kell végeztetni. Például hányszor tud elõre- hátra hajolni a széken amíg visszafogja a levegőt, stb.

további információt a
www.buteyko.hu (Buteyko Légzési Központ)
oldalon talál

vissza